torsdag 29 juli 2010

Sammanfattning

Seglingen startade 19 maj och avslutades 25 juli, totalt 68 dagar. Av dessa 68 dagar seglade jag 38. 30 dagar ägnades åt rundturer på de besökta orterna, tvätt och vila.
Den totala distansen blev 1754 nm. Per seglingsdag blir det ett snitt på 46 nm. Utslaget på 68 dagar blir snittet 26 nm. Motsvarande siffra för Norgeseglingen 2009 blev 25 nm.
Alla i Östersjöområdet har haft varmt och soligt väder i sommar, bortsett från maj och första halvan av juni, som var kall. Jag har dessutom haft mycket bra vindar, både till styrka och riktning. Av 38 seglingsdagar har jag haft vinden emot mig två dagar, varav jag gick för motor den ena.

De största kostnadsposten är hamnavgifterna, ca 12000 kr. Maten i Baltikum är billig och det har inte gått åt mer än ca 150 l diesel, varav en stor del på uppvärmning under maj - juni. Jag har inte drabbats av några skador på båten, som är värda att nämna och jag har själv också lyckats hålla mig frisk och utan skador, bortsett från ett tandläkarbesök.

2 kommentarer:

  1. Hej Jan!
    Tänk vad bra att allt gått bra på din segling. Naturligtvis så kan man lägga ditt tandläkarbesök på minussidan. Själv är jag nästan sjukligt rädd för tandläkaren.
    Nu får du börja planera din seglats för nästa sommar. Vi är i stugan och har planer att åkt till Malmberget i mitten av augusti för att se till huset.
    Vi hörs och tack för dina fina beskrivningar av seglatsen.
    Maj-Britt och Olle

    SvaraRadera
  2. Hej, Kul att läsa din blogg, tack för den.
    Vi träffades för cirka 4 år sedan i Loftahammar, vid en Malöbåtsträff.

    /Dan Strömberg

    SvaraRadera