onsdag 14 juli 2010

11 - 14 juli. Riga - Ruhnu - Kuressaare, 102 nm

Vädret har, liksom i Sverige, varit fortsatt varmt och soligt. Jag har gått en vindstilla dag för motor och en dag seglat med akterlig vind. Eftersom det har varit så varmt har jag badat mycket.

Söndag 11 juli kl 05:00 lämnade jag Riga till discodunk. Jag startade tidigt för att slippa segla för många timmar i värmen. Klockan 14:30, efter motorgång hela dagen, kunde jag förtöja i Ruhnus hamn bredvid en svensk båt från Hallstavik. Så småningom blev det 10 båtar i hamnen, varav 6 svenska. Ruhnu är en trivsam, välskött hamn med en mycket hjälpsam hamnkapten.
När det hade blivit lite svalare cyklade jag 3 km till den lilla byn på öns mitt. Där fanns det två kyrkor, en liten butik och glest utspridda hus samt ganska många myggor. Det visade sig senare att det också finns stora bromsar. Naturen påminner om Norrlandsnatur.

Måndag var tvättdag och jag klarade av en vittvätt och en kulörtvätt.

Tisdag blev en bra seglingsdag med vindar från sydost på ca 5 m/s. Det betydde plattläns så jag skar och gippade för att kunna fylla förseglet och få upp farten.
Den sista biten in till Kuressaares gästhamn är en muddrad ränna med djupet 2,5 m. Förra gången jag var här, 2000, hade man byggt den fina gästhamnen men "glömt" att det var så grunt att inga båtar kunde komma in. Då fick vi lägga oss i Romassaare, 5 km från Kuressaare. Även Kuressaares gästhamn är fin och välskött med en engagerad och hjälpsam hamnkapten.
Kuressaare har blivit en riktig turistort men har bevarat det mesta av sin ursprungliga karaktär. Sedan vi sist var här har det vuxit upp många nya hotell och spa-anläggningar. Det finns gott om nya lyxvillor. Stadens centrum är trevligt med många uteserveringar. En fin park omger slottet från 1300-talet. Både Ruhnu och Ösel har en intressant historia med svenska inslag. Läs mer genom att klicka på länken!
Som vanligt har jag cyklat runt och bl a besökt Romassaare för att se om jag kände igen mig. Hamnen hade förändrats en hel del.

Imorgon fortsätter jag mot nordost upp mellan Ösel och fastlandet till en hamn, som heter Virtsu.

1 kommentar:

  1. Hej Jan. Mycket trevligt att följa din seglats.
    När kommer nästa bok om den gamle och havet?
    Välkommen hem till bridgehösten sen.
    Hälsningar Åke och Anny

    SvaraRadera