lördag 10 juli 2010

5 - 10 juli. Liepaja - Pavilosta - Ventspils - Riga, 194 nm

Riga lördag 10 juli kl 17:00. Hettan är besvärande. Inne i båten är det 32 grader. Jag har just fyllt vatten och passat på att spola mig själv med vattenslangen på bryggan. Vattnet i slangen var de första 5 minuterna hett.

Vädret under perioden har bjudit på två mulna dagar med några regnskurar. Övriga dagar har varit soliga och varma. Vindarna har i huvudsak fortsatt att vara akterliga. En dag var det vindstilla.

Måndag 5 juli vinkade jag adjö till Björn och lämnade Liepaja. På morgonen hade jag upptäckt att det inte gick att föra över rutter från datorn till GPSn/plottern. Antog att jag orsakat ett nytt kabelfel när jag avhjälpte det förra. Felet var inte allvarligt eftersom jag kan mata in rutter direkt i plottern, men det är jobbigare. Senare upptäckte jag att en 8:a i konfigurationen hade ändrats till 7:a, troligen i samband med det tidigare elfelet.
De första tre timmarna gick jag för motor, därefter kunde jag segla de sista 2,5 timmarna. På kvällen hann jag med en cykeltur i Pavilosta, en liten ort med en hel del gamla hus och ganska många lyxvillor närmare sandstranden. Än hade inte alla gator fått någon beläggning. I gästhamen blev vi så småningom ca 5 båtar. Läs mer om Pavilosta genom att klicka på länken!

På tisdagen var havet spegelblankt och jag gick för motor hela vägen, 36 nm. Jag såg tendenser till algblomning. Dessutom blev båten invaderad av flugor utan överlevnadsinstinkt. De verkade tycka att det var kul att man slog ihjäl dem. Det blev till slut ganska många fluglik.
Ventspils är en stor oljehamn, inte så vacker. Kanske är det inte så lätt att göra en oljehamn vacker? Själva staden (54000 inv) däremot är trevlig men domineras alldeles för mycket av hamnen för att man skall vilja stanna där längre än nödvändigt. Gästhamnen är förfärlig! Ett 10-tal båtar låg i hamnen. Andelen tyska båtar har minskat rejält och ersatts av finska båtar. Till Ventspils kan man åka med färja från Nynäshamn.

Avståndet mellan Ventspils och närmaste hamn, Roja, på väg mot Riga är ca 70 nm. Jag fick på onsdagen hjälp av både bra styrka och riktning på vinden, NV 6-8 m/s. På vägen upp mot Lettlands nordvästligaste udde var det dikt bidevind, därefter kunde jag falla av. Inte en fritidsbåt i sikte på hela dagen. Genomsnittfarten blev 7 knop. I hamnen blev vi till slut 3 besökande båtar, 1 svensk och 2 finska. F ö rymde hamnen inte fler båtar, om man inte skulle ligga utanpå varandra. Både hamnen och orten var tråkiga. Kanske är jag orättvis? Läs mer genom att klicka på länken!

Torsdag 8 juli blev ytterligare en långseglingsdag, den här gången med hårda (10 - 12 m/s) vindar och grov sjö. Eftersom vinden var rätt in från aktern, blev jag tvungen  att skära upp mot vinden och gippa några gånger. Fort gick det i alla fall och 15:30 var jag framme i Riga. Inte heller under torsdagen såg jag någon fritidsbåt. I gästhamnen låg dock ett 20-tal båtar, mest finska. Gästhamnen ligger 7,5 nm upp i floden. Även den här sträckan gicka att segla.

Jag har cyklat runt  mycket i Riga. Mina intryck är att det är en trevlig stad med många parker och en fin gammal stadskärna. Tyvärr går det en stor motorväg utefter floden med mycket trafik. Överhuvudtaget är biltrafiken alldeles för dominerande. Cykelbanor är ingenting man har satsat på. Rätt igenom den gamla stadsdelen finns en kanal, runt vilken det ligger en mycket vacker park med gång- och cykelvägar. Det har varit mycket varmt, ca 30 gr, de sista två dagarna. Läs mer om Riga genom att klicka på länken ovan!
Det är sång- och körfestival i Riga under helgen Igår behandlade jag däcket med Boracol och försökte hjälpa ett danskt par med konfiguration av ett navigationsprogram. Jag kom en bit på väg och den sista biten fick de hjälp av sin son via telefon.

Imorgon seglar jag eller går för motor vidare mot Ruhnu, en liten ö i norra Rigabukten. Dit är det ca 50 nm.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Här i Vallen behöver vi inte heller frysa, men ibland så regnar det.
    Vi följer dig och är imponerad av din författar förmåga, inte dåligt.
    Hälsningar Maj-Britt och Olle

    SvaraRadera