måndag 26 juli 2010

22 - 25 juli. Nagu - Bruddalsviken - Karlby (Kökar) - Ostholmen (O Möja) - Nynäshamn, 200 nm

Efter mycket funderande valde jag att segla till Bruddalsviken på Inniö torsdag 22 juli. Det var som vanligt soligt och varmt och akterlig vind. Det är jobbigt med ensamsegling i skärgårdar och speciellt i juli när det är så många båtar ute. Det går aldrig att koppla av uppmärksamheten. Om man inte är på väg mot ett grund, så är det en prick eller en annan båt, som man är nära att kollidera med.
Enligt sjökortet låg hamnen längst in i en vik. Där fanns visserligen en gästhamn, men den låg i en vassrugge, var 1,8 m djup och var inte den hamn jag hade siktat in mig på. Jag lyckades backa ut ur leran och hitta rätt hamn, en bra gästhamn med varv, mack och restaurang.

På fredagen var det soligt men svalt. Vinden hade vänt och var nordlig. Jag hade förtöjt längs med bryggan och fick nu vinden in mot sidan. På storbåtsvis försökte jag fendra av aktern och, med enbart förtöjningen i aktern kvar, backa för att vrida fören utåt. Det gick en bit men sedan var det stopp. Klockan 07:30 var jag klar att gå men först 09:00 hittade jag två personer, som genom att med en lång båtshake trycka ut fören, kunde hjälpa mig att komma iväg. Det blev en fin slör söderut med en vind på 10 m/s. Jag rundade Kökar och gick för motor den sista biten i den trånga farleden in till Karlby. Vid förtöjningen mellan stolpar lyckades jag först köra på en annan båt och avslutade med att köra på både stolparna och bryggan. Hamnkaptenen hade ropat att det var strömt, men det hade jag inte hört. I fören tog ankaret emot och på sidorna hade jag repfendrar, så det blev inga skador på min båt. Inte heller den andra båten fick underligt nog några skador.

I sjörapporterna för lördagen varnade man för 12-17 m/s för Norra Östersjön och 6-11 m/s för Ålands hav. Det skulle också komma mycket regn på söndagen. Att bli kvar på Kökar kändes inte lockande. Jag har varit där flera gånger och cyklat kors och tvärs över ön.
Det blev en fin slörsegling med en vind, som startade med 7 m/s och slutade med ca 12 m/s. Förmiddagskaffet kunde intas i sol och värme. Så småningom närmade sig en molnskärm från söder och sent på eftermiddagen började det regna och jag kröp ner i båten och stängde luckorna. 19:30 kunde jag släppa ner ankaret vid Ostholmen mitt emot Möja.

På natten regnade det häftigt men på morgonen var det uppehåll och dimma. Hårda nordliga vindar utlovades för söndagen. Därav blev intet. Jag gjorde ett första försök att ge mig av vid 8-tiden, men dimman var för tät. En timma senare gick det bra. Dagen blev mulen och sval med växlande, svaga vindar. Största delen av sträckan till Nynäshamn gick jag för motor. Vid 5-tiden kunde jag förtöja vid bryggan och årets långsegling var avslutad.

Tack alla, som har följt mig och skickat mail, SMS, kommentarer, ringt, chattat och videokonfererat via MSN!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar