onsdag 21 juli 2010

15 - 21 juli. Kuressaare - Vohilaid (O Ösel) - Hangö - Hiitinen - Aspö - S Nötö - Houtsala - Nagu, 270 nm

Hej igen! Det har varit ett långt uppehåll p g a avsaknad av internetuppkoppling.
Det har varit fortsatt varmt, soligt och akterliga vindar.
Torsdag 15 juli startade jag från Kuressaare och siktade på Virtsu, som ligger på fastlande öster om Ösel. En stor kappsegling pågick i havet utanför Ösel och när jag kom fram till Virtsu hade ca 100 båtar förtöjt där. Det var bara att fortsätta. Jag fick en fin slörsegling med frånlandsvind med barrskogsdoft och smul sjö och varmt. Så skulle alla seglingar vara! Vid 21:30-tiden ankrade jag på ostsidan av Dagö. Det fanns gott om knott, så natten fick tillbringas med myggmedelsdoft.

På fredagen startade jag mot Hangö med slör och kunde sätta spinnakern, men efter en halvtimme ökade vinden och det blev för brant och jag fick ta ner den. Resten av seglingen blev med halvvind. Jag startade 07:00 och var framme 17:00. Genomsnittsfart 6 knop. Jag hittade en plats direkt. Så småningom blev hamnen fullbelagd. På kvällen, när det blivit svalare, gjorde jag en cykeltur runt Hangö.

Dagen därpå gjorde jag en kort segling och ankrade vid en ö, som heter Hiitinen. Det blev lite ensamt även om jag tyckte trängseln i Hangö var påfrestande. Jag fick dock telefonsamtal och SMS från Winnie och Gunnar Lager, som hade sett mig segla iväg i Hangö. Vi stämde träff på Aspö nästa dag.
När jag kom fram till Aspö på söndagen verkade hamnen vara full, men det gick att få en plats. Så småningom lyckades ytterligare fyra båtar inklusive Winnie och Gunnars Exlibris IV få plats. Aspö är en trevlig ö med kafé och en liten butik som säljer fisk och grönsaker. På kvällen bjöd Winne på stekta aborrar och som förrätt sik på grovt bröd. Mycket gott!

Innan avfärden på måndagen gick jag en promenad runt ön på en snitslad naturstig. Vacker och omväxlande natur av ytterskärgårdstyp! Jag hade övertygat W och G att vi skulle gå till Borstö, som jag passerat på vägen till Aspö, och som såg fint ut. När jag kom fram till Borstö, visade det sig att det blåste in där, så via en lång omväg (för mig) hamnade vi så småningom i en naturhamn, inte långt från Borstö. Vi åt och drack tillsammans.

På tisdagen halvvindade och slörade vi för en frisk sydvästvind till Nagu, en stor gästhamn med mataffär, restauranger, bank osv. Jag var framme 14:30. Den stora hamnen var fullpackad. Det gick inte att få in minsta jolle. Efter telefonkontakt med W och G, föreslog de Houtsala på Norrskata. Det blev 10 nm motorgång, bara för att konstatera att den hamnen också var full. Vi ankrade i en vik utanför hamnen. G hämtade mig i jollen och Winnie bjöd på spagetti med tomat- och löksås. Jag bjöd på efterrätt i form av pannkakor med jordgubbssylt. W trollade fram vispgrädde och jag vispade. Mums, som gamle Jansson brukar säga!

Idag startade jag vid 8-tiden och var framme i Nagu vid 11-tiden. Då var båtar på väg ut ur hamnen och nya båtar på väg in. Det var inget problem att få plats men klockan 13 var det fullt igen! Sanslöst! Mest finska och svenska båtar, nästan inga tyska båtar alls längre. Anledningen till att jag så gärna ville gå till Nagu var att jag behövde handla, fylla på vatten, ladda batterierna och koppla upp mig mot internet för att göra den här uppdateringen. W ringde och berättade att de gått en bit västerut och kommit fram till hamnen vid 13-tiden. Då var även den hamnen full! De blev tvungna att ankra på svaj igen.

Målet för morgondagen har jag inte bestämt än. Det är svårt, det finns för många alternativ.

1 kommentar:

  1. Hej! Det blev en hel del att läsa om dina eskapader när jag nu kommit hem efter rundturen med husbilen i Europa. Jättetrevligt att följa din tur med alla fina bilder. Ha en fortsatt bra seglats.
    Hälsningar Anders

    SvaraRadera