onsdag 2 juni 2010

30 maj - 2 juni. Karlskrona - Simrishamn - Gislövs läge, 110 nm

Söndag 30 maj blev en vidrigt kall, mulen, regnig och blåsig dag. Hela seglingen till Simrishamn kunde genomföras med akterlig vind. För att undvika en ofrivillig gipp i den grova sjön blev jag tvungen att skära upp en aning mot vinden. Tidvis var vindstyrkan uppe i 12 m/s. Vis av erfarenhet revade jag när vinden började gå över 10 m/s. Värmen var påslagen hela seglingen och jag vistades mesta tiden nere i båten, läste tidning, bok, lagade mat och drack kaffe. Ganska långtråkigt! Två missöden, det ena vid tilläggningen mellan bommarna. Vinden kom rakt in från sidan  och jag törnade mot änden på ena bommen och fick en kraftig repa. Den visade sig senare vara ett plastavskrap från bommen, som jag kunde polera bort. Det andra missödet inträffade när jag slog huvudet i skarndäckstaket och fick en kraftig bula, som jag snabbt kylde ner med djupfrusen spenat. I hamnen låg ett 20-tal båtar, varav två svenska.
På måndagen fortsatte blåsandet, kuling - 16 m/s,  och regnandet och jag blev kvar i Simrishamn.

På tisdagen hade vinden vid lunchtid avtagit så pass mycket att jag vågade ge mig av, dock fortfarande mulet och kallt. Seglingsmässigt blev dagen mycket bra, slör och halvvind och en vindstyrka, som pendlade mellan 8 och 12 m/s. 50 nm avverkades på 7,5 timmar och snittfarten blev således 6,7 knop.

Idag onsdag har det varit ett strålande sommarväder och jag stannade i Gislövs läge. Jag började med att bada i det 11-gradiga vattnet. Det kändes bra. Jag har cyklat runt i Gislövs läge och in till Trelleborg. I kortbyxor och T-shirt! Syrenerna och fruktträden blommar. Det är verkligen vackert.

1 kommentar: