lördag 12 juni 2010

8 - 12 juni. Limhamn - Helsingborg - Limhamn, TOR 65 nm

Hej igen! Det var ett tag sedan, eftersom det inte har hänt så mycket. Tisdag 8 juni slörade/halvvindade jag upp till Helsingborg, Det blev en fin segling med sol och värme och farter tidvis över 8 knop. I Helsingborg fick jag hjälp med förtöjningen av Egil, som jag träffade i Kristianopel. Egil och Inga är på väg till Norge i sin Albin Nova. Helsingborgs gästhamn ligger centralt och väl skyddad men drabbas av svall från Danmarksfärjorna.

Onsdag förmiddag var regnig. För de tekniskt intresserade kan jag berätta att jag använde flera timmar till att montera en nyinköpt 7-portars USB-hub och en spänningsomvandlare (DC/DC 12/4,5 V) för att driva huben. Nu har jag samtidigt 10 olika tillbehör anslutna till datorn via USB. Den, som kan ange flest rätt tillbehör, vinner en flaska vin! Svaren skall vara mig tillhanda via mail senast 1 juli. Jag hann också med en cykeltur och ett bastubad.

Returseglingen till Limhamn på torsdag blev också en fin halvvindssegling men mulet och tidvis regn. Mot slutet av seglingen ökade vinden till 12 m/s, som jag fick in från sidan när jag skulle förtöja mellan stolpar. Att samtidigt hantera 4 förtöjningstampar (2 till stolparna, 2 till bryggan) och 6 fendrar, som skall puttas ner från däcket, under sådana förhållanden är inte roligt. Dessutom fanns ingen på bryggan, som kunde hjälpa till. Det gick i alla fall bra till slut.

Vädret på fredagen var omväxlande, dimma, regn, uppehåll och lite sol. Jag cyklade till sprayhoodleverantören och betalade sprayhooden, som levererades vid 14-tiden. Resten av dagen var jag sysselsatt med att montera den nya sprayhooden, demontera den gamla och packa ner delarna. Kan vara bra att ha! Jag kanske inte har nämnt att det inte blev någon biminibeställning. Den blev på tok för dyr.
Den nya sprayhooden blev mycket bra, kanske aningen hög, men nu är det komfort som gäller. Wincharna på rufftaket kan vevas runt utan att jag slår knogarna blodiga och jag kan stå upp bekvämt på näst översta trappsteget. Den har blivit bredare och ger bättre skydd genom att den går längre bak. Bågarna är tillverkade av 25 mm rostfria rör. Kanske onödigt kraftigt? Den förra sprayhooden hade 22 mm rör.

Idag har det blåst kuling hela dagen och fortfarande blåser det upp till 16 m/s här inne i hamnen. På förmiddagen kom det några regnskurar, därefter har det varit soligt. Cykeln har behövt lite översyn, gängorna i muttern på bakhjulsaxeln hade tröttnat, bakljuset behövde bytas samt cykelstället behövde lite justering. Halvmaran över Öresundsbron med 30000 deltagare passerade i närheten av hamnen. Lite fotboll på TV har det också blivit. Tillsammans med Ove och Malla har jag ätit en kvällsmåltid via video. De satt i sin båt i Skatan, strax söder om Sundsvall. Vi har alltså varit uppkopplade via MSN och haft ljud och bild. Det fungerade bra.

Imorgon skall vinden avta. Då går jag söderut, troligen till Klintholm på Mön,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar