måndag 7 juni 2010

3 - 7 juni. Gislövs läge - Limhamn (Malmö)

Torsdag 3 juni. Solen lyser och det blåser 8-9 m/s rätt emot, så det får bli motor den korta biten fram till Falsterbo kanal. För andra året i rad har jag tur och prickar broöppningen på minuten. Efter Falsterbo kanal är vinden fortfarande rätt emot så det blir motor de sista 12 nm också. Vid 13-tiden förtöjer jag vid Kapell & Annats båthus. Vid 16-tiden kommer Karl-Håkan från Kapell & Annat och börjar mäta för bågarna till den sprayhood jag har beställt i höstas. Mätning är klar på en kvart, mycket imponerande!

På fredag morgon kommer Karl-Håkan tillbaka med de nu färdigtillverkade bågarna, monterar dem och börjar att, med hjälp av plastfilm, malla för kapellduken. Efter några timmar är han klar och under nästa vecka skall sprayhooden vara klar. Vi resonerar också om en bimini (solskydd över sittbrunnen) och mäter för bågarna. Biminin skall också kunna levereras under nästa vecka. Det visar sig senare att den kan levereras först efter midsommar.

På eftermiddagen gör jag två långa cykelturer på sammanlagt 4 mil, den ena till Turning Torso och Västra hamnen och den andra till Biltema för att köpa en pluggborr. Jag kollar också syrahalten i batterierna och oljenivån i motorn. Det är varmt och soligt hela dagen.

Lördag förmiddag ägnar jag åt att handla mat och på eftermiddagen cyklar jag till Klagshamn. Dagens cykeldistans blir återigen 4 mil.

På nationaldagens förmiddag ägnar jag mig åt att flytta 3 beslag, som sitter i vägen för biminibågarna. Innertaket i akterruffen måste demonteras och all utrustning i stuvfacket i sittbrunnen måste plockas ur så det tar lite tid. Till nationaldagsmiddag lagade jag lax, färskpotatis, spenat, stekta champinjoner och till efterrätt jordgubbar, som avslutades med kaffe och kaka.

Det blev ytterligare 2 mil TOR till Västra hamnen på eftermiddagen. Arkitekturen i Västra hamnen är ganska fantastisk med stora flerfamiljshus, små radhus, fristående villor, ett virrvarr av gator, fantasifulla fasader, dammar, trädgårdar och Turning Torso, som reser sig över all övrig bebyggelse.

Idag måndag regnar och blåser det. En bra innesittardag för läsning och uppdatering av bloggen.

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Jag är lite dålig på att kommentera, men ge inte upp! Kul att läsa om vad du har för dig! Cykelturerna imponerar! Fyramilaturer nästan var dag.

    Ja det är fint nere i Västra hamnen och runt Turning Torso. Ett tag sen jag var där nu. Vi kör inte längre än till Linköping nuförtiden. Vilket i och för sig räcker för mig. 1 tim 40 min upp till 2 tim är lagom att sitta still. Över 4 timmar är för mycket.

    Finns det inte gästplatser där inne så du får känna av storstadslivet och sitta vid uteserveringarna och ta ett glas och kolla in folklivet? Många nya trevliga kamrater som hjälper dig att tömma vinförrådet inför Tyskland får du säkert också.

    Nu verkar det bli några regniga och blåsiga dagar. Tufft för de som ska springa Öresundsbro loppet. Nu ska vi se om jag kan tyda bokstäverna och klara av att skicka in detta. Jo tydligen!

    SvaraRadera
  2. Hej Jan, jag heter Ninna Borg och arbetar på DET reklambyrå i Stockholm.

    Jag såg din fina bild på hus från Västra hamnen och undrar om vi skulle kunna få använda denna i en trycksak.

    Du får väldigt gärna kontakta mig snarast på 0733-90 55 50 eller per mejl: ninna.borg@detsthlm.se

    Hlsn Ninna Borg
    produktionsledare

    SvaraRadera