lördag 19 juni 2010

13 - 19 juni. Limhamn - Klintholm - Sassnitz (Rügen) - Thiessow (Rügen) - Dzwinow (Polen) - Kolobrzeg, 213 nm

Äntligen har jag hittat en Internetförbindelse, visserligen långsam! En stor händelse! En annan stor händelse idag är Victorias bröllop. När man sitter långt bort i fjärran land får man andra perspektiv och ett prinsessbröllop i Sverige känns inte så viktigt.
Jag har förtöjt i min andra polska hamn och firat ankomsten med ett glas Campari och apelsinjuice samt lite nötter, men vi tar det väl i kronologisk ordning.
Vindarna har varit mig synnerligen nådiga, slör eller halvvind hela tiden, mellan väst och nordväst 8-10 m/s, så det har gått undan. Till skillnad från förra året, har jag behövt använda motorn endast vid ett fåtal tillfällen. Regnet har lyst med sin frånvaro. Det har varit ganska kyligt.

Söndag 13 juni gick jag från Limhamn till Klintholm på Mön (Danmark). Hamnen var så gott som fullbelagd med tyska båtar på väg mot Sverige. Det verkar ibland som om alla 80 miljonerna tyskar har skaffat båt och är på väg till Sverige och Finland. Vi var två svenska båtar och en dansk båt i hamnen. På måndagen började lämmeltåget av tyska båtar ut ur hamnen redan kl 06:30 och vid 8-tiden var det knappt några båtar kvar. Jag badade och duschade i aktern och cyklade därefter TOR Möns klint, 2 mil, och avslutade förmiddagen med att äta en fiskbuffé i hamnrestaurangen.
Mön verkar på fallrepet, man ser många hus till salu och igenbommade restauranger. Annars är det väldigt vackert med böljande, grönskande jordbrukslandskap, klinter och bokskogar.
Vid 14-tiden börjar lämmeltåget av tyska båtar in i hamnen och vid 20-tiden är det fullt igen.

Tisdag 15 juni blev en långseglingsdag på 57 nm till Sassnitz. Staden är väldigt trevlig, särskilt den gamla delen. Det är en riktig semesterort med massor av pensionat, hotell, restauranger och en fin strandpromenad. Gästhamnen längs med den långa piren är synnerligen trist. Vinden låg under natten rakt in från sidan och kluckandet gjorde att det blev dåligt med sömn. När jag hade stigit upp, dog vinden och det blev helt tyst!
En stifttand var på väg att lossna. Två damer, som kom promenerande på piren, rekommenderade en tandläkare och klockan åtta på tisdagen bankade jag på porten. Tandläkaren hade tyvärr semester men jag fick en ny rekommendation av tandsköterskan. 08:30 var jag hos den nya tandläkaren och 09:00 satt jag i stolen och fick tanden återmonterad. Det kallar jag service! Pris 200 kr! Efter tandläkarbesöket cyklade jag vidare till en frisör och blev omedelbart klippt för 65 kr!
Den lyckade förmiddagen firade jag med att steka pannkakor till lunch. Efter att ha handlat lite, bl a en hamnbok över baltiska kusten, seglade jag vidare mot Thiessow på Rügens sydöstligaste udde.

Thiessow är en lugn, väl skyddad fiskehamn, som man når via en grund farled, ca 3 m djup. I hamnen fanns ca 5 besökande tyska båtar.
Torsdagen bjöd på ett strålande väder, sol och lagom varmt, perfekt för en cykeltur i omgivningarna. Det blev en omväxlande tur förbi långa sandstränder,  genom skuggiga skogar och besök i flera av badorterna. Sandstränderna är uppdelade i olika välskyltade sektioner för nakenbadare (FKK = Freie Körper Kultur), för badare med kläder (Textil) och för hundar (Hunde)! Jag åt en fin fisklunch i den första större badorten och drack kaffe med äppeltårta i nästa.
Överallt finns det fina cykelvägar och cykeltrafiken är tät. Ett riktigt cykelparadis! Varje badort har åtminstone en cykeluthyrare. Precis som i Sassnitz finns det ett stort antal restauranger, rum med frukost, ferievåningar, pensionat, hotell och strandpromenader. Rügen kanske inte är en plats, som jag skulle vilja tillbringa en semestervecka på, men en dag på cykel är mycket trevligt.

Fredag 18 juni var det dags att ta det 50 nm långa språnget över till Dzwinow i Polen. Staden Swinoujscie har jag varit i tidigare, så jag hoppade över den. Efter en snabb segling var jag framme vid 15:30-tiden. I hamnen låg 5 tyska båtar. Det behövs ingen inklarering längre utan det räcker med att ropa uppgifter om båten och ägaren till en person på kajen vid den gamla inklareringsstationen. Dzwinow är en typisk badort men betydligt primitivare än badorterna på Rügen. Efter att ha tagit ut pengar i en uttagsautomat försökte jag att på engelska fråga ett tiotal personer om växlingskursen. Det gick inte så bra, men till slut lyckades jag få reda på att det går ca 4 zloty på en euro.

Äntligen är vi framme vid dagens datum, 19 juni. Idag har jag och tre av de övriga tyska båtarna seglat vidare till Kolborzeg (Kolberg).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar