lördag 29 maj 2010

27 - 29 maj. Kristianopel - Karlskrona, 41 nm

Torsdag 27 maj innebar kryss hela vägen från Kristianopel till Utlängan, Ostkustens sydligaste spets. Vinden var svag, det var kyligt och växlande molnighet. Efter Utlängan kunde jag släppa på seglen och slöra de sista timmarna fram till Karlskrona Segelsällkaps (KSS) hamn på Dragsö. Mottagandet blev furstligt med  tre herrar och en dam, som kivades om förtöjningstamparna. En av herrarna kom ihåg att vi hade träffats på Stenskär 2006 och att jag hade bjudit honom på en stänkare. Stenskär vill jag helst glömma. Det var vid avseglingen från Stenskär, som jag gick på grund och fick ta upp båten i Loftahammar för 14 dagars plastarbeten. Inte kul!

KSS gästhamn ligger mycket vackert och har allt: skyddat läge, fina bryggor, el, vatten, bastu, duschar och WLAN. Vad mer kan man begära?

De första tekniska missödena kunde noteras på kvällen. Laddningen av datorn började trassla och jag kunde inte få in TV-kanalerna i min TV-mottagare. Det första problemet tog en timma att lösa. Det var en glappande kontakt. TV-problemet hittade jag dock ingen lösning på. En besökare i hamnen säger att det är svårigheter med mottagningen i området. Jag avvaktar till nästa hamn för att se om problemet löser sig av sig självt.

Fredagen startade med ett så strålande väder att jag trodde att det var sommar och hoppade i havet. Det var 12 grader men skönt ändå. Förmiddagen ägnade jag åt att räkna ut bridgeresultat, som skulle in på bridgeklubbens hemsida, städa båten, vädra och damma av sängkläder. Jag cyklade in till centrum (2 km) och handlade och på eftermiddagen bastade jag.

Även idag lördag har jag blivit kvar i Karlskrona. Det har blåst för hårt och från fel håll. De största äventyren har varit en cykeltur, batteribyte och programmering av cykeldatorn samt en promenad i omgivningarna. Imorgon siktar jag på Simrishamn.

1 kommentar:

  1. Hej!

    hoppas du får ordning på tv mottagaren nu då. Om du tar en extra stänkare då och då så kanske det blir roligt utan tv ändå :)

    Hoppas allt är bra och att du njuter av det fina vädret.

    Mvh
    Kenta

    SvaraRadera