söndag 23 maj 2010

21 - 23 maj. Fårö - Byxelkrok -Sandvik, 98 nm

Det är söndag eftermiddag och jag ligger i Sandvik på Ölands västsida. Det har ösregnat och haglat och en stund hade jag ett hageltäcke på däck. Fram till ösregnet har det varit fint väder, igår t o m mycket varmt. Här i Sandvik låg det schweiziska paret Peter och Silvia med sin båt samt tre tyska segelbåtar och en svensk segelbåt.
Peter och Silvia bjöd på grillad oxfilé och jag bjöd på ostkaka med hjortronsylt och vispgrädde. Till dessa delikatesser serverades rikligt med dryck. Idag på förmiddagen har jag tagit en Ipren samt cyklat söderut längs kusten.
I förrgår gick jag från Fårö med sikte på Visby. Vinden var bra och jag kunde hissa spinnakern och sikta på Öland istället. De sista 4 timmarna var jag dock tvungen att slå på motorn. Vid 21-tiden kunde jag förtöja i Byxelkrok vid den nya betongbryggan. Tyvärr var allting inte klart, ingen el och inget vatten och i övrigt helt tillbommat. Igår gick jag därför för en fin slör vidare till Sandvik, 18 nm längre söderut på Ölandskusten. Här är allt öpppet, bl a en trevlig fiskrestaurang, där jag ätit en god gädda idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar