torsdag 20 maj 2010

19 - 20 maj. Nynäshamn - Lauterhorn, Fårö, 68 nm

Ja, så har då årets segling äntligen kommit igång. Ove och Lennart vinkade av mig efter sedvanligt kaffe kl 10:15. Siktet var inställt på Oxelösund. Vinden var svag nordlig och farten usel. I höjd med Järflotta beslöt jag mig för att skära upp mot vinden för att få upp farten. Fartökningen blev rejäl, från 3 knop till 6-7, och målet ändrades nu till Fårö. Större delen av dagen seglade jag i dimma och det var rejält kallt ute. Inne i båten var temperaturen behagliga 20 grader. Även om jag har AIS och kan se de större båtarna på datorskärmen blir det lite nervöst i så tät dimma. Det gick i alla fall bra ända tills jag kom nära land vid Lauterhorn vid 21-tiden, då jag kom in på alldeles för grunt vatten, dock utan att gå på grund. Sikten var nu inte mer än ca 30 m. Det tog en bra stund att treva sig fram i viken innan jag lyckades få syn på bryggorna. En halvtimme efter tilläggning lättade dimman. Inga andra fritidsbåtar fanns i hamnen.

Idag torsdag har vädret varit strålande, dock något kyligt. Jag har gjort en cykeltur upp till Langhammarshammaren på norra Fårö. Till lunch har jag ätit en skaldjurslasagne och druckit vitt vin till. Efterrätten bestod av ostkaka, hjortronsylt och vispgrädde. Måltiden avslutades med kaffe och kaka.
Vindarna är svaga och nordliga ända fram till söndag. Vill ogärna gå för motor, men blir kanske tvungen.

3 kommentarer:

  1. Hej Janne! S-G här! Härligt att vara ute igen va? Fast dimma är jobbigt. Dags att skaffa radar?

    Bosse och jag var ute och drack några glas igår och en god måltid vid Hornstulls strand. Började på Loopens marina och avslutade på Texas Longhorn. Vi behövde inga navigationshjälpmedel alls utan spikade uteserveringarna därimellan klockrent.

    Mår bra idag tack vare att Bosse är så skötsam och skulle jobba idag. Själv ska jag ut och cykla och bl.a hämta några småsaker som försäljaren av min nya Samsung LE 40 B658T glömde skicka med. Ganska väsentliga detaljer som strömsladd och fjärrkontroll. Hoppas få igång eländet inkl. ny HD box och blue ray spelarn under helgen.

    God fortsättning på seglatsen! Såg du förresten några ryska bladlöss i dimman?

    SvaraRadera
  2. Hej Jan,

    Tack för en mycket trevlig första maj helg tillsammans med dig och Berit.
    Det skall bli roligt att följa dig via din blogg.
    I fjol åt vi ju midsommarlunch tillsammans via webbkameror.
    Hoppas vi kan ses över ett webb-glas framöver. Här regnar det och 11 grader varmt. Gunilla och jag var hos Birgitta och Börje i går.
    Han gillar sport på TV och whisky så det blev två hockeymatcher och en
    final i Champions League medans damerna fick prata av sig och dricka vin.
    Vi hann ned några groggar på Famous Grouse och Ginger ale.
    Jag är nog lite avundsjuk på dina piratresor under sommarhalvåret.
    Det går bra att se dig på AIS och det känns tryggt.
    Vi får senare komma överens om en passningstid på Windows Live eller vad det heter. Cykla försiktigt och parkera cykeln en bit in på bryggan så du inte behöver fiska upp den igen. Bind gärna fast den så dom inte snor den i Polen eller Baltikum.

    Segla på

    John & Gunilla

    SvaraRadera
  3. Hej Pappa!

    Mamma och jag sitter och kollar på din blog, har lagt upp en länk på skrivbordet så nu kan vi följa dig när du uppdaterar den. Laban är just nu i vägen för skärmen (kelsjuk som bara den) ch gör det lite svårt att skriva. Men han verkar trivas bra.
    Vädret här är uruselt, ca 10C och regn, hoppas att det är bättre väder där du befinner dig.

    Kram
    /Tobias och Berit, Katterna och Syrran (som sitter på nedervåningen och kollar på TV).

    SvaraRadera