måndag 28 juni 2010

25 - 28 juni. Leba - Wladyslawowo - Gdansk - Sopot, 71 nm + 40 km

Det är måndag 28 juni. Klockan är 4 på eftermiddagen. Inne i båten är det 28 grader och i sittbrunnen går det inte att sitta. Kanske skulle jag ha köpt den där biminin? Jag förmodar att ni därhemma också har det varmt?
Vädret har varit fortsatt strålande och vindarna akterliga.

Fredag 25 juni blåste det inte alls och alla båtar var tvungna att använda motorn. På morgonen tvättade  jag båtens överbyggnad, fyllde vatten och tankade diesel (ca 70 l) för andra gången den här sommaren. Den största delen av dieselförbrukningen har gått till uppvärmning under maj och första halvan av juni.

Wladislawowo har en jättelik fiskehamn, i vars ena hörn gästhamnen har en flytbrygga med bommar vid en av pirerna. Det var full aktivitet med bullrande fiskebåtar, som kom och gick, trots att det var fredag eftermiddag, inte speciellt trivsamt. Gästhamnen blev så småningom fullbelagd. Nu är det högsäsong.
Själva staden Wladislawowo är en typisk badort med en uppvisning i kitch av sällan skådat slag.

Sent på eftermiddagen cyklade jag ca 10 km ut på Helahalvön, en 33 km lång smal (några 100-tal m) landtunga, som delvis avskiljer Östersjön från Danziger bucht. En bilväg, en järnväg och en cykelbana löper utefter hela Helahalvön (låter rätt kul). På båda sidor finns, som vanligt, sandstränder. På sidan mot Danziger bucht fanns husvagnscampingar, windsurfinguthyrningar och mindre orter med boenden för turister. Utsidan är oexploaterad. Några utländska turister ser man aldrig, bortsett från båtturisterna.

På lördagen steg jag, som vanligt, upp vid 6-tiden och lyckades vara på väg redan klockan 7, vilket är ovanligt tidigt. Jag duschade på vägen. Vinden var rätt in från aktern, så jag skar upp mot vinden och gippade sedan fram och tillbaka för att få upp farten och kunna fylla den självslående focken. Jag måste nog skaffa en gennaker eftersom det alltid tycks vara akterliga vindar nu för tiden.
Mina ögon tårades, och tankarna gick till nära och kära där hemma, när jag blev omkörd av Polferries Baltivia, som går mellan Nynäshamn och Gdansk ett par gånger i veckan.

Gästhamnen i Gdansk ligger ca 4 nm in bland kanalerna, som är avskurna armar från floden Wisla, i centrum av den gamla stadsdelen. Läs mer om Gdansk genom att klicka på länken! Gdansks historia är synnerligen komplicerad. Det är en mycket vacker hansastad med imponerande gammal bebyggelse, vackra kyrkor, tinnar och torn, öppna torg, utsmyckningar, restauranger och butiker. Här saknas helt kitch! Staden är väl värd flera dagars besök. För oss Nynäshamnsbor är det ju dessutom mycket bekvämt med färjan precis utanför dörren.
Hamnområdet i Gdansk är enormt och det tog nästan en timma att passera igenom. Här ligger bland annat Leninvarvet.
På eftermiddagen firade jag midsommar lite försenat genom att äta sill, dricka öl och ta en nubbe.

På kvällen fick jag besök av Reinar från Lübeck, en av deltagarna i vår "eskader", som kom på besök med en flaska vin.

Ett par mil norr om Gdansk ligger den kända kurorten Sopot, dit jag cyklade på söndagen. Tydligen hade alla invånare i norra Polen bestämt sig för samma sak. De flesta åkte nog bil dit, men väldigt många åkte rullskridskor och cykel. Utefter stranden löper en bred väg, vars ena hälft är avsatt för cyklister och rullskridskoåkare och den andra hälften för gående. Cykel- och rullskridskotrafiken är så intensiv att man har övergångsställen för gående. Det var med risk för livet, som jag deltog i cykelracet.
Sopot är en vacker bad-/kurort med en lång pir ut i havet. Stränderna runt Sopot var fullpackade.

På vägen hem stannade jag till och åt lunch på Tawerna, en känd restaurang, där även Polens president har ätit. Maten var mycket god och mycket dyr, mätt efter polska förhållanden. Notan slutade på 300 kr för huvudrätt, en stor öl, efterrätt och kaffe.

Idag måndag har jag gjort en cykeltur ut på landsbygen. Landskapet är platt och fyllt med grönsaksodlingar. På återvägen stannade jag till och åt på en enkel restaurang. Notan slutade på ca 45 kr för huvudrätt, sallad och vatten.

Ikväll är jag bjuden på middag i en av eskaderbåtarna och imorgon ger vi oss iväg till Hel, längst ut på Helahalvön. Därifrån tar vi sedan skuttet förbi den ryska enklaven Kaliningrad till Klaipeda i Litauen.

1 kommentar:

  1. Hej pappa! Vilka fina bilder! Kul att läsa om dina äventyr och att höra att "du" har blivit "ni" och att ni är ett litet gäng som seglar tillsamans.

    Segla lungt!
    /Tobias
    ps. Jessica hälsar också

    SvaraRadera